Opus 134 Riduzione per pianoforte a quattro mani della Grande Fuga in si bemolle maggiore Opus 133

I) Overtura – Allegro

Opus 134 Riduzione per pianoforte a quattro mani della Grande Fuga in si bemolle maggiore Opus 133 per quartetto d’ archi, dedicata all’ Arciduca Rodolfo d’ Austria, agosto – principio settembre 1826, pubblicata a Vienna, Artaria, maggio 1827; poi da altri e recentemente da Willy Hess nel’ ottavo fascicolo dei supplemente zur G.A., 1964. – B. 134 Hess 86- KH. 134 – L. IV, p. 303 – N. 134.

Il manoscritto originale è disperso (in realtà è stato recentissimamente ritrovato e venduto):

(fonte Wiki : In July 2005 an authentic 1826 Beethoven manuscript titled “Große Fuge” was found by a Pennsylvania librarian at the Palmer Theological Seminary in Wynnewood, Pennsylvania. The manuscript was authenticated by Dr. Jeffrey Kallberg at the University of Pennsylvania and by Dr. Stephen Roe, head of Sotheby’s Manuscript Department. This was the four-hand piano arrangement of the Große Fuge, Op. 134. The manuscript had been missing for 115 years. It was auctioned by Sotheby’s Auction House on 1 December 2005; it was bought for GBP 1.12 million (USD 1.95 million) by a then-unknown purchaser, who has since revealed himself to be Bruce Kovner, a publicity-shy multi-billionaire who donated the manuscript—along with 139 other original and rare pieces of music—to the Juilliard School of Music in February 2006. It has since become available in their online manuscript collection.[18] The manuscript’s known provenance is that it was listed in an 1890 catalogue and sold at an auction in Berlin to a Cincinnati, Ohio industrialist, whose daughter gave it and other manuscripts including a Mozart Fantasia to a church in Philadelphia, Pennsylvania in 1952. It is not known how the Beethoven manuscript came to be in the possession of the library).

Nel fondo Bodmer della Beethovenhaus è conservato soltanto un foglio con le ultime 17 battute. Beethoven aveva dato l’ incarico al pianista Anton Halm, da lui molto apprezzato; ma non restò soddisfatto a causa della eccessiva suddivisione delle parti fra primo e secondo esecutore; e si accinse pertanto egli stesso al lavoro. La notizia dello Schindler che si sarebbe trattato soltanto di una revisione del Maestro è confutata da una dichiarazione dello stesso Halm riferita già nel catalogo Thayer.

Gli esempi musicali in MIDI di questa pagina sono curati da Pierre-Jean Chenevez. Chi volesse consultare o richiedere questi file, può contattare l’ autore tramite il nostro modulo di contatto.